in samenwerking met andere schrijvers komt de student tot een scenario voor een korte film binnen internationale context, en/of een serie van 6 x 10 minuten, en/of een scenario voor een korte, VFX-rijke film

algemene typering en inhoud
Naast de klassieke samenwerking met Regie en Productie om tot een scenario van een film te komen, wordt er in de praktijk ook steeds meer ontwikkeld en geschreven in schrijfteams en in samenwerking met andere disciplines. Binnen deze module zijn meerdere trajecten mogelijk:

  • op internationaal niveau werken aan een korte film, bijvoorbeeld samen met studenten van Cinematography en VFX&IM deelnemen aan de uitwisseling met Chinaen/of deelnemen aan een korte workshop in Brussel;
  • het ontwikkelen van een webserie: alleen of met meerdere schrijvers (eventueel aangevuld met een student productie) een webserie van 6 x 10 minuten ontwikkelen;
  • het x-project: in dit jaar worden twee VFX-rijke kortfilms ontwikkeld in een team van scenarist, regisseur, producent en VFX&IM’er. Eén van deze twee scenario’s zal in het vierde jaar gerealiseerd worden.

 

internationaal traject

algemene typering en inhoud
Het internationale traject bestaat uit twee onderdelen: een uitwisseling tussen de Filmacademie en de Filmschool van Beijing, en een korte workshop in Brussel, samen met het RITCS. Deze samenwerkingen beogen een verrijking van de ideeën en een verbreding van de horizon bij alle studenten. De studenten ontwikkelen in beide workshops korte scenario’s, die binnen de China-uitwisseling ook worden gemaakt. Het gesprek over film en het leren kijken naar verschillende culturele achtergronden, is de kern van deze module. Tevens kunnen (nieuwe) contacten en samenwerkingen ontstaan die over landsgrenzen heen reiken.

China: Een workshop over beeld, die draait rondom worldbuilding. Samen met studenten van VFX&IM en Cinematography creëer je een futuristische wereld, die in eerste instantie zoveel mogelijk bestaat uit beelden. Wat is die wereld, wie zijn de personages, en dan pas: wat is het verhaal? Een samenwerking met klasgenoten van VFX&IM en Cinematography, en studenten van vergelijkbare opleidingen uit Beijing. De workshop bestaat uit een week in Amsterdam, en tussenliggende periode waarin de verhalen onder begeleiding van coaches worden ontwikkeld en uitgeschreven, en een week in Beijing, waarin de (dialoogloze) scenario’s worden verfilmd.

Brussel: Een tweedaagse workshop over taal. Vlaamse en Nederlandse scenarioschrijvers delen wel een gemeenschappelijke taal, maar gebruiken ze die ook op dezelfde manier? Gaan Vlamingen en Nederlanders anders om met subtekst? Is hun taal helder en direct of eerder beeldend en barok? Kloppen de clichés die ze over elkaar hebben wel? De studenten worden verdeeld in Nederlands-Vlaamse duo’s en gaan samen op onderzoek in een specifieke Brusselse locatie. Daar vinden ze de inspiratie voor een verhaal van 3 à 5 minuten. De studenten schrijven ieder apart een dialoogversie van het verhaal, en de volgende dag zullen drie Vlaamse en Nederlandse beroepsacteurs de scenario’s lezen.

leerdoelen

  • samenwerken met studenten van andere disciplines dan de klassieke Regie, Productie & Scenario
  • verhalen ontwikkelen op basis van worldbuilding en gebruikmakend van beelden i.p.v. woorden
  • oefenen met het ontwikkelen van dialogen
  • inzicht verwerven in de vertelculturen van verschillende landen en hoe verhalen over lands- en taalgrenzen heen reizen
  • diverse nieuwe internationale contacten aan het eigen netwerk toevoegen

competenties
1, 3, 4, 6, 8, 11

onderwijsvorm
hoorcolleges, werkcolleges, zelfwerkzaamheid, coaching, werkweken in Amsterdam en buitenland

docenten
Ellen-Alinda Verhoeff, Romke Faber, Anne van Melick, gastdocenten

toets
eigen idee en presentatie

beoordeling

  • 100% aanwezigheid en actieve participatie
  • een voldoende voor de presentatie (O/V beoordeling)

studiebelasting
14 EC (392 uur) – i.c.m. met serie en/of x-project

 

serie / x-project

algemene typering en inhoud
De student werkt in het derde jaar tot aan april aan een seriebijbel, alleen of in teamverband met andere schrijvers. Hij werkt een idee uit tot 6 of 8 afleveringen, van 10 tot 25 minuten. De serie kan gebruik worden voor  de showcase van het derde jaar, en in ieder geval voor de start van het eindexamentraject gedeeld worden met de rest van de lichting. Naast de seriemodule zullen er ook twee studenten in teamverband aan twee x-projecten werken, met een regisseur, producent, en IMVFX’er. Eén van deze twee scenario’s zal in het vierde jaar gerealiseerd worden.

leerdoelen

  • een eigen idee in samenwerking met andere schrijvers uitwerken tot definitief scenario
  • samenwerkingen aangaan buiten de traditionele RPS-driehoek
  • een beeld krijgen van het ontwikkel- en schrijfproces van een serie

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11

onderwijsvorm
werken in teamverband, zelfwerkzaamheid, coachingsessies

docenten
Rob Arends, Mart Dominicus, Janneke van Heesch, Sem Assink, Anita Smit

toets
eindversie seriebijbel en/of scenario

beoordeling

  • actieve participatie in de samenwerking vooraf is een vereiste voor beoordeling van de eindversie van de seriebijbel en/of het scenario
  • een voldoende voor de eindversie van de seriebijbel of het scenario (O/V beoordeling)

studiebelasting
14 EC (392 uur) – i.c.m. met internationaal traject

Delen