onderzoeken van de actualiteiten in de ‘buitenwereld’ als inspiratiebron voor interessante verhalen

algemene typering en inhoud
Wat gebeurt er om ons heen en hoe verhoudt je je daartoe als scenarioschrijver? Wat voor schrijver wil je zijn? Welke aanknopingspunten voor verhalen zie je? Hoe vertaal je deze aanknopingspunten in een bruikbaar idee voor een verhaal?
Professionele scenarioschrijvers hebben meestal zo hun eigen manier ontwikkeld om permanent met de wereld om hen heen in contact te staan. Het dagelijkse nieuws speelt daarbij vaak een rol, al is het maar als inspiratiebron. Vaak gevolgd door zelf nader op onderzoek uit te gaan. Hoe zou de student dat aan kunnen pakken? Elke student neemt elke week een nieuwsfeit mee. Daarop wordt samen gereflecteerd, en de student doet enkele oefeningen. Op basis van de meegebrachte nieuwsfeiten en de reflecties in de gezamenlijke gesprekken bedenkt elke student ideeën voor een speelfilm. Deze ideeën kunnen eventueel in het 3e jaar weer gebruikt worden.

leerdoelen

  1. meer oog en oor krijgen voor wat er in de wereld om ons heen gebeurt
  2. onder woorden brengen wat er in de wereld gebeurt en hoe hij/zij zich daartoe verhoudt
  3. op basis van een gebeurtenis in de wereld (bv een nieuwsbericht) een bruikbaar idee voor een speelfilm formuleren

competenties
1, 2

onderwijsvorm
10 werkcolleges van een ochtend, zelfstudie en zelfonderzoek

docent
Ellen-Alinda Verhoeff

toetsvorm
portfolio van artikelen, opdrachten en synopsi

beoordeling:

  • 80% aanwezigheid bij de werkcolleges
  • voldoende participatie, o.a. elke week een nieuwsfeit meebrengen (in de vorm van een kranten-, tijdschrift- of internetartikel), actief meereflecteren en discussiëren
  • een voldoende voor het portfolio (O/V beoordeling).

studiebelasting
2 EC (56 uur)

Delen