voice over (met RD), découpage (met RF) / rs-dagen (met RF en RD))

algemene typering en inhoud 
In een aantal korte samenwerkingsoefeningen en workshops met de studenten Regie (zie hieronder) wordt gestimuleerd om over films en scenario’s te praten op een professioneel niveau. Waar gaat het over, wat is de kern van het verhaal, waar ligt de noodzaak? De lessen staan niet in dienst van de gezamenlijke oefeningen.

leerdoelen

  • in staat zijn een gesprek te voeren met regiestudenten over dramaturgie, stijl, onderzoek en decoupage
  • meer handvatten hebben voor het schrijven van een voice-over

competenties
1, 2, 3, 4, 5

onderwijsvorm
zelfwerkzaamheid, werken in teamverband, werkcolleges

docenten
diversen, zie hieronder per module

toetsvorm
beoordeling

  • 100% aanwezig en voldoende actieve participatie (voorwaarde)
  • voldoende voor de opdrachten (O/V)

studiebelasting
1 EC (28 uur)


--

1. voice over (met RD)
Welke fundamentele rol kan een voice over spelen in een filmische vertelling?

algemene typering en inhoud
Aan de hand van praktijkvoorbeelden uit literatuur en films wordt duidelijk gemaakt hoe een voice over ingezet kan worden als verhalend element. Er wordt ingegaan op verschillende mogelijke toepassingen en functies van dit verhalende element, waarbij de nadruk ligt op film (fictie en documentaire).  Tevens wordt ingegaan op de rol van de schrijver (regisseur/scenarist) van de voice over.

leerdoelen

  • de mogelijkheden inzien die een voice over biedt
  • de werking en de rol van de voice over in een filmconstructie onderzoeken, herkennen en benoemen
  • de rol van de voice over t.a.v. de dramaturgie van een film duiden
  • een korte, verhalende voice over schrijven als verhalend element

competenties
1, 3, 4

onderwijsvorm
werkcollege en praktijkoefening

docent
Coco Schrijber

toets

  • actieve participatie
  • verschillende opdrachten

--

2. scriptanalyse voor decoupage (met RF)
Wat staat er in een script, wat betekent het, en hoe breng je dit in beeld?

algemene typering en inhoud
De scenaristen bereiden enkele scènes van maximaal 1 minuut voor, ten behoeve van een découpageoefening van Regie Fictie en Cinematography. Er wordt één dag besteed aan scriptanalyse, samen met de studenten Regie Fictie, om tot de kern van de scène te komen. Voor de scènes die uitgekozen worden, wordt er gewerkt met studenten van de Academie voor Theater en Dans.

docenten
Mick van Rossum en Danyael Sugawara

--

3. RS-dagen (met RF en RD)
Deze dagen staan in het teken van research en verhaalontwikkeling

algemene typering en inhoud
..

docenten
..

Delen