jouw geluidsperspectief

individueel en in samenwerking verder verkennen van je professionele potentie
(eventueel en deels samen met studenten scenario)

algemene typering en inhoud
Specialisatie 6 vormt de afsluiting van de reeks voorafgaande geluidslessen, waarin het tot nu toe geleerde in de praktijk wordt gebracht door de individuele student, met de geleerde theorie en techniek als basis voor het doel: ‘de inhoud’. Er zijn in deze periode lesdagen en gezamenlijke dagen gepland – aanwezigheid verplicht – maar een deel van de tijd wordt zelfstandig gewerkt aan vijf opdrachten.

De opdrachten:

  1. Het in beeld en geluid maken van twee overtuigende voorbeelden van synchrese.
  2. Een door de vakklas gekozen foto fundamenteel ‘veranderen’ door het toevoegen van een off screen geluidsbeeld van zelf opgenomen geluid
  3. Het maken van vier verschillende geluidsomgevingen bij een van de ‘Unheard’ filmfragmenten (eventueel in samenwerking met de vakklas scenario)
  4. De presentatie van een zelfgekozen artikel uit het boek ‘Sound for Pictureof Soundscape | The School of Sound | London 2005’
  5. Het presenteren van een zelfgekozen filmscène die tijdens de lessen van het eerste jaar grote indruk heeft gemaakt, met aansluitend een mondelinge geluidsanalyse van de belangrijkste waarneembare geluidsmechanismen

literatuur

  • Sound for Picture
  • SOUNDSCAPE: the School of Sound Lectures 1998-2001

leerdoelen
De Sound Design student kan:

  1. het begrip synchrese vormgeven in twee overtuigende filmvoorbeelden
  2. door middel van een sferisch geluidsbeeld de inhoud van een vooraf gekozen ‘beeld’ fundamenteel en ‘off-screen’ veranderen
  3. geluidsbeelden construeren die het filmkarakter, de omgeving en gebeurtenissen geloofwaardig  ‘presenteren’ voor een versie van de ‘Unheard’ film
  4. in bestaande literatuur een keuze maken uit interessante invalshoeken in de beschouwing van geluidsgebruik voor film
  5. de geluidsanalyse presenteren van een daartoe geschikte en indrukwekkende filmscène

competenties 
1, 2, 3, 4, 5 en 7

onderwijsvorm
werkcolleges, praktijkoefening en zelfwerkzaamheid aan de hand van opdrachten

contacttijd
30 uur

docenten
Michel Schöpping, Jillis Molenaar, Giel van Geloven en Ben Zijlstra.

Delen