derdejaar films: verdiepen experimenteren

In het derde jaar worden in principe 10 gemeenschappelijke projecten gerealiseerd: 5 documentaires en 5 fictiefilms. Studenten participeren vanuit hun eigen discipline. Studenten Cinematography, Montage, Productie en Scenario werken aan meerdere projecten mee en worden vanuit hun afstudeerrichting ingedeeld.

Studenten ontwikkelen deels gezamenlijk een filmplan dat na goedkeuring door het bacheloroverleg verder wordt uitgewerkt. De studenten uit de andere vakklassen worden zo vroeg mogelijk bij de voorbereidingen betrokken. De student productie is verantwoordelijk voor het nakomen van de gemaakte afspraken. Het te realiseren filmplan moet passen binnen de ter beschikking gestelde opname- en postproductietijd, binnen het beschikbaar gestelde budget en moet realiseerbaar zijn met de op de academie aanwezige faciliteiten en apparatuur. Voor de muziek wordt (verplicht) samengewerkt met studenten van de masteropleiding Composing for Film.

randvoorwaarden

organisatie en coördinatie
Anita Smit is eerste aanspreekpunt voor alle productionele zaken die (de organisatie van) de projecten beinvloeden. Zij is voorzitter van het planningsoverleg dat iedere donderdagochtend vergadert./typo3/

begeleiding / coaching
Ieder project wordt begeleid door een productiecoach en een post-productiecoach.
Voor alle zaken die het project beïnvloeden (preproductie, opname en postproductie) zijn zij aanspreekpunt. Deze coaches dragen intern zorg voor verspreiding van de informatie. Daarnaast dragen coaches van de verschillende vakklassen zorg voor coaching van hun studenten bij de uitvoering van de eigen discipline.

gemeenschappelijke leerdoelen
Na afloop van dit traject heeft de student:

  1. meer ervaring opgedaan met het gezamenlijk maken van films;
  2. geëxperimenteerd met vorm en inhoud en wellicht eerste onderzoeken uitgevoerd ten behoeve van hun eindexamenfilm;
  3. meer zicht gekregen op eigen en elkaars speccifieke kwalteiten;
  4. door bij te dragen aan de organisatie van de derdejaars presentaties geleerd zich te presenteren aan het publiek;
  5. een eerste beeld gekregen over hoe hun film overkomt bij vertegenwoordigers uit het werkveld.

cinematography en de derdejaars films - 18 EC

verzorg licht en beeld

algemene typering en inhoud
De studenten Cinematography werken aan meerdere films, waarbij elke student tenminste eenmaal hoofd camera en eenmaal eerste belichter is. Bovendien is de student minimaal eenmaal camera- en eenmaal lichtassistent bij een derdejaars oefening en een eindexamenproductie, en zoveel vaker als noodzakelijk om alle producties tot een goed einde te brengen. De indeling bij de diverse projecten geschiedt in nauw overleg met de studieleider. Daarbij wordt rekening gehouden met wat de student in het tweede studiejaar heeft gedaan. De projecten worden dan zo eerlijk mogelijk verdeeld, naar omvang en drager. Omdat het belangrijk is dat de studenten met veel verschillende regisseurs leren samen te werken, is het niet toegestaan te draaien met de regisseur waar ze ook al in de tweedejaars oefening mee draaiden. In de periodes dat de derdejaars studenten niet zijn ingedeeld bij een derdejaars productie worden zij geacht te assisteren bij de vierdejaars producties.
Het werken aan de derdejaars films kan worden gezien als een generale repetitie voor de eindexamenfilms.

leerdoelen
Na afloop heeft de student Cinematography:

  • zijn creativiteit en vakkeneiis verder vergroot
  • de samenwerkingsverbanden met bandere disciplines verder verdiept

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

onderwijsvorm
gemeenschappelijke praktijkoefening

contacttijd
..

docenten/coaches
Mick van Rossum, Raymond Grégoire e.a.

toets
- demonstratie tijdens de oefening
- leer/reflectieverslag

beoordeling
De student krijgt de studiepunten tegekend indien:

  • actieve participtatie tijdens de voorbereidingen;
  • actieve participatie volgens indeling (zowel bij de derde als bij de vierdejaars oefeningen);
  • demonstratie van voldoende technisch en inhoudelijk inzicht;
  • demonstratie van voldoende sociale en communicatieve vaardigheden;
  • voldoende resultaat tijdens de oefeningen;
  • actieve participatie tijdens de evaluaties (draai-, eind- en vakklasevaluaties)
  • een voldoende voor het leer/reflectieverslag

studiebelasting
- voorbereiding 3 EC
- opnamen derdejaars oefeningen 8 EC
- assistentie vierdejaars producties 5 EC
- verslag(en) en evaluaties 2 EC

totaal 18 EC


Delen