introductie en basistheorie sound design - 2 EC

theorie en praktijk van geluid, mét en zónder beeld, en de rol van de sound designer bij het filmmaken

algemene typering en inhoud
Alle eerstejaars studenten een onuitwisbare indruk én ervaring geven van de impact, mogelijkheden en verscheidenheid van geluid, zónder en mét beeld.
In acht theoretische lessen wordt de theorie, terminologie en praktische kennis aangereikt die nodig is om effectief te communiceren over geluid en geluid met beeld. In vijf praktische lessen oefenen we in het waarnemen, benoemen en beschrijven van geluid, geluidsmechanismen en geluidstechniek.

literatuur

  • Ben Zijlstra, Cinematisch Geluid, Filmacademie, 2017

De leerstof Cinematisch Geluid wordt aan het begin van de lessenreeks uitgereikt. De kosten zijn reeds betaald middels de Bijdrage Leermiddelen.

leerdoelen
De student kan:

  1. de theorie van geluid bij beeld in eigen woorden uitleggen en de gedoceerde geluidsmechanismen omschrijven met gebruikmaking van de terminologie uit de leerstof
  2. de inhoudelijke werking van geluid duiden door het geven van adequate filmvoorbeelden uit het lesmateriaal
  3. de belangrijkste verschillen tussen het opnemen van geluid voor documentaire - en fictie film onder woorden brengen
  4. de basisverschillen tussen een analoge en digitale geluidsmontage onder woorden brengen en de verticale structuur van een geluidsmontage uitleggen aan de hand van pre-mix onderdelen en de M&E functionaliteit
  5. reflecteren op een persoonlijke ervaring bij de les ‘de hoorbare ruimte’, en een geluidsomgeving duiden en onder woorden brengen en met behulp van binaurale-geluidsopname een persoonlijke geluidsvertelling maken voor de HDAV opdracht
  6. reflecteren op een persoonlijke ervaring bij de les ‘fenomenologie van het luisteren’

competenties
2, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10

onderwijsvorm
hoorcolleges, ervaringscolleges en zelfstudie

contacttijd
39 uur

docenten
Ben Zijlstra en gastdocenten

toets
schriftelijk tentamen met open vragen

Voor deelname aan de toets is minimaal 80% aanwezigheid bij de theoretische en praktische colleges vereist. Bij onvoldoende aanwezigheid volgt een vervangende opdracht

beoordeling
een voldoende voor het  schriftelijk tentamen (minimaal 5,5)

studiebelasting
2 EC (56 uur)

Delen