derdejaar films: verdiepen experimenteren

In het derde jaar worden in principe 10 gemeenschappelijke projecten gerealiseerd: 5 documentaires en 5 fictiefilms. Studenten participeren vanuit hun eigen discipline. Studenten Cinematography, Montage, Productie en Scenario werken aan meerdere projecten mee en worden vanuit hun afstudeerrichting ingedeeld.

Studenten ontwikkelen deels gezamenlijk een filmplan dat na goedkeuring door het bacheloroverleg verder wordt uitgewerkt. De studenten uit de andere vakklassen worden zo vroeg mogelijk bij de voorbereidingen betrokken. De student productie is verantwoordelijk voor het nakomen van de gemaakte afspraken. Het te realiseren filmplan moet passen binnen de ter beschikking gestelde opname- en postproductietijd, binnen het beschikbaar gestelde budget en moet realiseerbaar zijn met de op de academie aanwezige faciliteiten en apparatuur. Voor de muziek wordt (verplicht) samengewerkt met studenten van de masteropleiding Composing for Film.

zie verder: handleiding 3e jaars films

organisatie en coördinatie
Anita Smit is eerste aanspreekpunt voor alle productionele zaken die (de organisatie van) de projecten beinvloeden. Zij is studieleider van de productieklas en voorzitter van het planningsoverleg dat iedere donderdagochtend vergadert./typo3/

begeleiding / coaching
Ieder project wordt begeleid door een productiecoach en een post-productiecoach.
Voor alle zaken die het project beïnvloeden (preproductie, opname en postproductie) zijn zij aanspreekpunt. Deze coaches dragen intern zorg voor verspreiding van de informatie. Daarnaast dragen coaches van de verschillende vakklassen zorg voor coaching van hun studenten bij de uitvoering van de eigen discipline.

gemeenschappelijke leerdoelen
Na afloop van dit traject heeft de student:

  1. meer ervaring opgedaan met het gezamenlijk maken van films;
  2. geexperimenteerd met vorm en inhoud en wellicht eerste experimenten uitgevoerd ten behoeve van hun eindexamenfilm;
  3. meer zicht gekregen op eigen en elkaars specifieke kwalteiten;
  4. door bij te dragen aan de organisatie van de derdejaars presentaties geleerd zich te presenteren aan het publiek;
  5. een eerste beeld gekregen over hoe hun film overkomt bij vertegenwoordigers uit het werkveld.

ontwikkeling derdejaars fictiefilm - 4 EC

in samenspraak ontwikkelen van het script en de regievisie

voor wie
Studenten Regie Fictie, Productie en Scenario (RPS).

algemene typering en inhoud
De opstart van de derdejaars oefening valt in drie delen.

In het begin van het derde jaar wordt het idee en/of thema voor de derdejaars oefening gepresenteerd door de regisseurs aan de hun RPS-collega’s en de docenten regie, scenario en productie.

In etappes werkt de scenariostudent i.s.m. regie- en productiestudent naar een definitief scenario toe, met  schrijftijd voor het ontwikkelen van de eerste tot en met de derde versie. Elke dinsdag zijn er RPS-spreekuren, waarin de verschillende versies worden besproken.

Aan de hand van praktijkvoorbeelden (fragmenten uit scenario's en films) worden regievisie en -aanpak geanalyseerd en besproken. De student schrijft zijn/haar eigen regievisie voor de derdejaars fictie.

voorwaarden en faciliteiten

planning van het ontwikkelingstraject

leerdoel
Het ontwikkelen en schrijven van het script voor de derdejaars oefening.

Het ontwikkelen van een coherente regievisie en daaruit voortvloeiend een coherente regieaanpak.

competenties
1, 2, 3, 5

onderwijsvorm
begeleide praktijkoefening

docenten/coaches
Mart Dominicus, Rob Arends, Annemiek van Gorp

toets
Voor beoordeling van de opdrachten/praktijkoefening is 80% aanwezigheid en actieve participatie vereist.

beoordeling
- voldoende beoordeling van traject scriptontwikkeling derdejaars fictie [v/o-beoordeling]
- voldoende beoordeling van regieconcept derdejaars fictie [v/o-beoordeling]

studiebelasting
4 EC (12 uur)

Delen