tweede jaar: ambacht en samenwerken

algemene typering

Aan het begin van het tweede jaar worden de lessen Maya en Nuke voortgezet en uitgebreid met lessen Houdini. Deze dienen als basis voor de fictie oefening KFO 2, die in het teken staat van een meer parallelle werkwijze waarin de film in de computer visueel wordt “geschetst” in de vorm van een animatic. Uit deze animatic kunnen uiteindelijk de (eventuele) VFX worden gedestilleerd, zodat deze vóór de shoot uitgewerkt kunnen worden om vervolgens in de postproductie verder te worden afgemaakt.

Na de Kerst wordt onder andere de VFX-postproductie gedaan voor de KFO 3. Verder wordt er aandacht besteed aan rigging in Houdini en creature creation met behulp van ZBrush, Maya en Houdini.

In het lesblok Storyworlds wordt er door de studenten een virtuele 3D omgeving ontworpen en gebouwd in de game engine Unity. Het concept voor deze interactieve (verhaal)omgeving wordt door de studenten zelf bedacht. Doel is het zoeken naar nieuwe, interactieve vertelmogelijkheden en het daarbij nadrukkelijk ontwerpen van interactiemogelijkheden voor de gebruiker.

In het lesblok Animatie worden de basisbeginselen van karakter-animatie behandeld door verschillende gastdocenten. Met behulp van een aangeleverde rig wordt er gewerkt aan een loopcyclus van een 3D karakter; dit karakter wordt vervolgens in een omgeving geplaatst. Begrippen als o.a. emotie, timing, snelheid, anticipatie en zwaartekracht worden aangeleerd en op een loopbeweging toegepast.

Samen met de derdejaars IMVFX studenten wordt het HAFF Festival te Utrecht en het FMX Festival te Stuttgart bezocht.

Delen