korte fictie oefening 2 (KFO 2)

realiseer een fictiescene in een virtuele omgeving en opgenomen in de greenscreen studio

algemene typering en inhoud
In deze oefening gaat het vooral om het integreren van live-action beelden en computer generated images (CGI). Het is een compacte, gerichte oefening waarbij elk team eerst samen een idee ontwikkelt. Dat gebeurt in enkele intensieve brainstormsessies waarbij iedereen creatieve input mag leveren. Uitgangspunt voor de scene:

  • Eén scene van 2,5 – maximaal 3 minuten (de max is strikt!)
  • 2 personages
  • Met dialoog / tekst
  • Er is sprake van conflict tussen personages en de omgeving
  • Er is sprake van een ‘bijzondere’ omgeving waardoor het nodig is dat er iets virtueel ontwikkeld moet worden (b.v. zeebodem, woestijn, ijsvlakte, bergen/rotsen, maar iets als fantasy mag ook).

Het werkproces, en dus ook de brainstormsessies, staan o.l.v. de productiestudent(en).

Het uiteindelijke resultaat wordt vastgelegd door de scenariostudent (beschrijving verhaal in scriptvorm) en de regiestudent (regievisie).

Vervolgens werkt het team dit verder uit door te prévisualiseren, d.w.z. met behulp van animatics wordt een 3D bewegend storyboard gemaakt. Op basis van de bevindingen uit de prévisualisatie worden de opnamen voorbereid. Afhankelijk van wat er nodig is wordt opgenomen in de greenscreenstudio of op een andere geschikte plek in / om / rond de academie (al dan niet met portable greenscreen). In de greenscreenstudio is het mogelijk een eventueel zelf ontwikkelde digitale omgeving uit de previsualisatie als schets mee te nemen. Dit is mogelijk met een speciaal virtueel camerasysteem.

In het team werkt elk lid weliswaar vanuit zijn eigen specialisme maar er wordt vanaf het begin intensief samengewerkt. De creatieve en technische ontwikkeling van het verhaal en/of de vormgeving wordt in een aantal stappen door het team samen ontwikkeld. <s>H</s>et verhaal wordt geprévisualiseerd door middel van een animatic. De mise-en-scene, camerastandpunten, decoupage en het sounddesign worden verder ontwikkeld door middel van een aantal experimenten, repetities, besprekingen, voorlopige beeld- en geluidmontages, e.d..  Daarbij wordt ook het spel van de acteurs voorbereid en gerepeteerd.

Productioneel

·         Montage beeld en geluid bij (3D) previsualisatie op de laptop

·         1 dag repetitie in studio (of andere opnameruimte)

·         1 dag opname

·         1 dag beeldmontage

·         1 overdrachtdag

·         1 dag geluidmontage +  1 dag eindmixage

leerdoel(en)

gemeenschappelijke leerdoelen

Na afloop van deze oefening:

·         Heb je ervaring opgedaan in het creatief samenwerken in een team bij het voorbereiden en realiseren van een eenvoudige fictiescene met behulp van (3D) animatics (prévisualisatie)

·         Heb je bewust stilgestaan bij je leerproces en kun je de belangrijkste leerervaringen en reflecties daarop verwoorden

Na afloop van deze oefening kan de student:

·       snel en efficiënt een mise-en-scène opzetten in Maya

·       op aanwijzing van een regisseur, cameraman en editor shots aanleveren voor de montage

·       in samenwerking met en aangestuurd door production design de vormgeving ontwikkelen

·       vfx-shots voorbereiden zodat de postproductie zonder problemen verloopt

·       in de ontwikkelingsfase van een verhaal voldoende ideeën aandragen en oplossingen bieden ter aanvulling op en ter verbetering van de uitwerking van dat verhaal

onderwijsvorm  gemeenschappelijke praktijkoefening

docent(en)  Arno Beekman, Herman Statius Muller i.s.m. coaches van andere vakklassen

IMVFX en korte fictie oefening 2 - 8 EC

De IMVFX-studenten in deze oefening worden ingezet op twee 'klussen:

  1. compositing & animatic
  2. bouwen van een 3D omgeving en assets.

Hoeveel tijd en aandacht elke individuele student besteed aan elk van deze klussen is afhankelijk van de taak- en werkverdeling.

specifieke leerdoelen IMVFX
Na afloop van deze oefening kan de student:

  • in crews samen een 3D previs in de computer maken om zo zicht te krijgen op de mise-en-scène, de daarin te gebruiken camerastandpunten en de eventueel te maken VFX
  • waarnodig composites maken voor de KFO 2
  • een 3D omgeving en 3D assets bouwen die bij het verhaal passen en die geschikt zijn om als previs-materiaal te gebruiken tijdens de opnames in de studio
  • flexibiliteit en snel de 3D omgeving en assets aanpassen aan de wensen van de regisseur, cameraman en/of art-director.

competenties
1, 3, 4, 5, 6, 9, 10

onderwijsvorm
gemeenschappelijke praktijkoefening

contacttijd
..

docenten
Arno Beekman, Herman Statius Muller, Rudi Nieuwenhuis i.s.m. coaches van andere vakklassen

toets
de gemaakte previs
composites en/of 3D assets

beoordeling:

  • presenteren van de previs en de gemaakte composites en/of 3D assets
  • een voldoende resultaat van de composites en/of 3D assets

studiebelasting
8 EC (224 uur)


 

Delen