voorbereiding onderzoek - 1 EC

een actieve voorbereiding op het praktijkonderzoek in het 4e jaar

voor wie
3e jaars studenten cinematography, montage, production design en sound design.

algemene typering en inhoud
Gedurende een week denken studenten na over de inhoud en de aanpak van hun onderzoek. Uitgangspunt is daarbij hun persoonlijke fascinatie. Vervolgens gaat het om de vraag hoe je vanuit die fascinatie de verbinding met onderzoek kunt leggen. Vragen die aan de orde komen zijn: Wat is mijn fascinatie? Wat is een goed onderwerp voor mijn scriptie? Hoe kom ik tot een onderzoeksvraag? Wat is een passende strategie of onderzoeksopzet?
Voorafgaan aan de week krijgen de studenten een voorbereidingsopdracht.

leerdoelen
Na afloop van de week:

1.    hebben de studenten een duidelijker en rijker beeld van:

  • wat onderzoek voor henzelf als filmmaker kan inhouden
  • wat ze vanuit hun persoonlijke fascinatie zouden willen onderzoeken
  • hoe ze het verder aan kunnen pakken

2.    zien de studenten:

  • het onderzoek als een logisch onderdeel van hun huidige leerpraktijk en hun toekomstige beroepspraktijk
  • het onderzoek minder als een moetje  en meer als een kans om zich als maker verder te ontwikkelen
  • de meerwaarde van het samen bespreken en uitwisselen van onderzoeksideeën en –ervaringen (hoe kun je elkaar gebruiken om verder te komen?)

3.    hebben de studenten concrete aanknopingspunten voor het vervolg van hun onderzoek

4.    hebben de studenten er zin in hun onderzoek af te maken

competenties
1, 3, 4, 9 en 10

onderwijsvorm
enkele inleidingen met veel zelfwerkzaamheid, deels in groepjes van 6/7, deels in duo’s en deels individueel.

contacttijd
16 uur

docenten
Marc Matze, Joery Verweij en Arie Geerding

toets
presentatie resultaat

studiebelasting
1 EC (28 uur)

Delen