tweede jaar: ambacht en samenwerken
programma
1. gemeenschappelijke basistheorie:
- algemene dramaturgie II 1 EC
verdieping van begrippen en principes uit de klassieke dramaturgie en het belang van dramaturgie voor de verschillende vakdisciplines - filmanalyse II 2 EC
vanuit filmanalyse aanscherpen van de eigen stem en artistieke en creatieve aanpak - genres II 1 EC
herkennen en benoemen van genres op het gebied van fictie en van documentaire - film- en literatuurlijst II 3 EC
verbreden en verstevigen van je referentiekader en verder ontwikkelen van je eigen visie
2. gemeenschappelijk praktijkoefeningen:
- praktische voorbereiding op de eerste oefeningen 1 EC
m.n. scriptcontinuïteit en postproductie - korte fictie oefening 1 (KFO 1) 3 EC
monteer in beeld en geluid een kort fictieverhaal - korte documentaire oefening 1 (KDO 1) 3 EC
monteer beeld en geluid - korte fictie oefening 2 (KFO2) 2 EC
monteer in beeld en geluid een kort fictieverhaal waarin live action-beelden en CGI worden geïntegreerd - korte documentaire oefening 2 (KDO2) 2 EC
monteer het beeld - evaluaties KDO 1 en 2 en KFO 1 en 2 1 EC
reflecteer als crew op de gemonteerde fictie en documentaire films - verslagen KDO 1 en 2 en KFO 1 en 2 1 EC
reflecteer schriftelijk op de gemonteerde fictie en documentaire films - korte fictie oefening 3 (KFO 3) 3 EC
monteer het beeld - korte documentaire oefening 3 (KDO 3) 3 EC
monteer het beeld - evaluaties en verslagen van KFO3 en KDO3 1 EC
reflecteer schriftelijk en als crew op de gemonteerde fictie en documentaire film
3. vakspecifieke praktijk/theorie:
theorie:
- narratieve technieken 3 EC
de vertaling van de klassieke dramaturgische principes naar veelgebruikte narratieve technieken - montagetheorie A 3 EC
hoe in films in de eerste minuten een kijkafspraak wordt gemaakt met de toeschouwer - montagetheorie D van Docu 1 EC
hoe de werkelijkheid wordt omgevormd tot een audiovisuele constructie - the way hollywood tells it 2 EC
hoe in moderne narratieve films veel vrijer wordt omgegaan met de regels van de klassieke montage
praktijk:
- bedieningstechniek 3 EC
de organisatie van beeld- en geluidmateriaal binnen het Avid-montagesysteem - tips & tricks 2 EC
snel en efficiënt omgaan met het Avid-bedieningsmenu - workshop montagetraining 2 EC
inhoudelijke keuzes maken op basis van het gedraaide beeld- en geluidsmateriaal - televisietechniek 1 EC
hoe videosignalen in de analoge en digitale wereld zijn opgebouwd - workshop compositing 1 EC
verdieping van de kennis over After-Effects - grading 1 EC
kleur corrigeren en een 'look' creëren met de gradingsoftware resolve - workshop muziekmontage 2 EC
de rol van muziek binnen de audiovisuele constructie van een film - workshop geluid in de AVID 1 EC
de organisatie van en omgang met geluidsbestanden binnen het Avid-montagesysteem
4. individuele opdrachten:
- onderzoeksopdracht: de boekverfilming 5 EC
onderzoek de verschillen tussen drie verschillende verschijningsvormen van hetzelfde verhaal - vrije ruimte 3 EC
leren en experimenteren door zelf nuttige activiteiten te kiezen/bedenken en uit te voeren
5. persoonlijke en artistieke ontwikkeling:
- onderhandelen en conflictbeheersing i.c.m. voorkomen RSI 1 EC
- montage analyse KDO 2 en 3 1 EC
analyse van de resultaten van de korte documentaire oefeningen 2 en 3 - montage analyse KFO 2 en 3 1 EC
analyse van de resultaten van de korte fictie oefeningen 2 en 3