korte documentaire oefening 1 (KDO1) - 5 EC

realiseer een documentaire vertelling over een locatie puur in beeld en geluid (zonder interview/gesprek)

voor wie
Studenten Productie, Regie Documentaire, Cinematography, Sound Design en Montage.

algemene typering en inhoud
Voor deze oefening heeft de regisseur (mede in overleg met productie-, camera-, geluid- en montagestudenten die in zijn/haar crew zitten) een filmplan geschreven. Het is een plan voor een korte documentaire (1 draaidag) van 4 à 5 minuten. De film is een vertelling over een locatie waarbij visuele vormgeving en sound design de basis vormen. Interviews zijn niet toegestaan.
De regiestudent is inhoudelijk en artistiek verantwoordelijk voor de productie tot en met de afwerking daarvan. Iedere student doet vanuit zijn eigen vakdiscipline ervaring op in een documentaire situatie. De coaches leren de studenten wat de verantwoordelijkheden zijn van de diverse crewleden, hoe de diverse departementen optimaal met elkaar kunnen communiceren e.d.. Nadat de beeldmontage en geluidsnabewerking zijn afgerond vinden de vakklas- en crewevaluaties plaats.

voorwaarden en faciliteiten

  • film duurt 4 á 5 minuten
  • 1 dag opname,
  • 4 dagen beeldmontage,
  • 1 overdrachtdag,
  • 3 dagen geluidmontage
  • 1 dag eindmixage

organisatie en coördinatie
Iris Hogendijk. Zij is het eerste aanspreekpunt voor informatie over de oefening als geheel en voor zaken die (de organisatie van) de oefening beïnvloeden.

begeleiding / coaching
Elke afstudeerrichting verzorgt de coaching van hun eigen studenten bij de uitvoering van hun specifieke rol.

gemeenschappelijke leerdoel(en)
Na afloop van deze oefening:

  • heeft de student vanuit zijn/haar specialisme ervaring opgedaan in het realiseren van een korte documentaire op basis van een door de regiestudent ontwikkeld filmplan, en gedraaid op locatie.
  •  heeft de student bewust stilgestaan bij zijn/haar leerproces en kun deze de belangrijkste leerervaringen en reflecties daarop verwoorden

De Montage-studenten monteren niet alleen het gedraaide materiaal, maar doorlopen ook het postproductietraject van geluid en zijn verantwoordelijk voor de oplevering van de definitieve film – inclusief op- en aftiteling – voor de vertoning tijdens de evaluaties. Ter afronding van deze oefening schrijven studenten een individueel evaluatieverslag (zie Verslagen KDO’s en KFO’s)

specifieke leerdoelen Montage
Na afloop van deze oefening is de student in staat om een korte documentaire te monteren waarvan beeld en geluid los van elkaar zijn opgenomen.

Meer concreet houdt dit in: 

  • de student kan het opgenomen beeld- en geluidmateriaal met behulp van de sync-klap synchroniseren
  • de student kan binnen het montagesysteem het materiaal zodanig ordenen (naamgeving en opslag in mappenstructuur) dat een vlotte manier van werken is gewaarborgd, ook als de montagestudent onverhoopt zou wegvallen.
  • de student kan in samenspraak met de regisseur en de producent montagebeslissingen nemen over het verloop van de vertelling, maar ook over tempo en ritme van de film en over de stijl waarin het verhaal wordt verteld.
  • in dat proces stelt de student zich als een gelijkwaardige gesprekspartner op.
  • de student kan feedback en kritiek van medestudenten en coaches tot zich nemen en verwerken in nieuwe montageversies van de film.
  • de student kan de film binnen de hem of haar ter beschikking gestelde tijd afmonteren op een lengte die valt binnen het gestelde tijdslot.
  • de student kan de benodigde beeld- en geluidsbestanden op vlekkeloze wijze overdragen aan de student Sound Design in de vorm en het formaat dat daarvoor nodig is.
  • de student kan de definitieve beeldversie en de definitieve audiomix verwerken tot een vertoningskopie van de film ten behoeve van evaluaties en archivering.

competenties
1,2,3,4,5,6,9,10,11

onderwijsvorm
gemeenschappelijke praktijkoefening

contacttijd
8 uur

docenten/coaches
René van Uffelen en diverse vakklascoaches

Toets
De docent beoordeelt de actieve participatie van de student, waarbij speciaal wordt gelet op getoonde creativiteit, beheersing van het ambacht, communicatief vermogen, flexibiliteit en planmatig en doelgericht werken.

studiebelasting
3 EC (84 uur)

Delen