korte fictieoefening 2 (KFO 2)

realiseer een fictiescene in een virtuele omgeving en opgenomen in de greenscreen studio

algemene typering en inhoud
In deze oefening gaat het vooral om het integreren van life-action beelden en computer generated images (CGI). Het is een compacte, gerichte oefening waarbij elk team eerst samen een idee ontwikkelt. Dat gebeurt in enkele intensieve brainstormsessies waarbij iedereen creatieve input mag leveren. Uitgangspunt voor de scène:

  • één scène van 2,5 – maximaal 3 minuten (de limiet is strikt!)
  • 2 personages
  • met dialoog / tekst
  • er is sprake van conflict tussen personages en de omgeving
  • er is sprake van een ‘bijzondere’ omgeving waardoor het nodig is dat er iets virtueel ontwikkeld moet worden (b.v. zeebodem, woestijn, ijsvlakte, maar iets als fantasy mag ook).

Het werkproces, en dus ook de brainstormsessies, staan o.l.v. de productiestudent(en).
Het uiteindelijke resultaat wordt vastgelegd door de scenariostudent (beschrijving verhaal in scriptvorm) en de regiestudent (regievisie).

Vervolgens werkt het team dit verder uit door te prévisualiseren, d.w.z. m.b.v. animatics wordt een soort 3D bewegend storyboard gemaakt. Op basis van de bevindingen uit de prévisualisatie worden de opnamen voorbereid. Afhankelijk van wat er nodig is wordt opgenomen in de greenscreenstudio of op een andere geschikte plek in / om / rond de Academie opgenomen (al dan niet met portable greenscreen). In de greenscreenstudio is het mogelijk een eventueel zelf ontwikkelde digitale omgeving uit de previsualisatie real-time als schets mee te nemen. Dit is mogelijk met een speciaal virtueel camerasysteem.

In het team werkt elk lid weliswaar vanuit zijn eigen specialisme, maar er wordt vanaf het begin intensief samengewerkt. De creatieve en technische ontwikkeling van een special effect of een digitale omgeving, worden in feite in een aantal stappen door het team samen ontwikkeld en geprévisualiseerd door middel van animatics. Zo worden b.v. mise-en-scène, camerastandpunten, découpage en sounddesign geleidelijk opgebouwd aan de hand van een aantal experimenten, repetities, besprekingen, voorlopige beeld- en geluidmontages, e.d..  Daarbij wordt ook het spel van de acteurs voorbereid en gerepeteerd.

Productioneel

  • montage beeld en geluid bij (3D) previsualisatie op de laptop
  • 1 dag repetitie in studio (of andere opnameruimte)
  • I dag opname
  • 1 dag beeldmontage
  • 1 overdrachtdag
  • 1 dag geluidmontage +  1 dag eindmixage

leerdoel(en)

gemeenschappelijke leerdoelen

Na afloop van deze oefening:

  • heb je ervaring opgedaan in het creatief samenwerken in een team bij het voorbereiden en realiseren van een eenvoudige fictiescène met behulp van (3D) animatics (prévisualisatie)
  • kun je de belangrijkste voor-en nadelen aangeven van het werken met prévisualisatie voor een fictiescène of ter voorbereiding van een visual effect (VFX)
  • heb je bewust stilgestaan bij je leerproces en kun je de belangrijkste leerervaringen en reflecties  daarop verwoorden

montage en de korte fictie oefening 2 - 2 EC

monteer in beeld en geluid een kort fictieverhaal waarin live action-beelden en CGI worden geïntegreerd

algemene typering en inhoud
In deze korte fictieoefening monteren de studenten een fictiescène van maximaal drie minuten waarin live action-beelden en Computer Generated Images (CGI) worden geïntegreerd. Uitgangspunt voor de oefening is een idee dat door de gezamenlijke crew wordt ontwikkeld in enkele intensieve brainstormsessies, waarbij iedereen creatieve input mag leveren. Het idee wordt door het team uitgewerkt in een prévisualisatie met behulp van een 3D-animatie. Op basis van de bevindingen uit de prévisualisatie worden de opnamen voorbereid. Afhankelijk van wat er nodig is wordt opgenomen in de greenscreenstudio of op een andere geschikte plek in, om of rond de Academie (al dan niet met portable greenscreen). In de greenscreenstudio is het mogelijk een eventueel zelf ontwikkelde digitale omgeving uit de prévisualisatie als schets mee te nemen en met een speciaal virtueel camerasysteem in real-time aan de live action-beelden toe te voegen.

In het team werkt elk lid weliswaar vanuit zijn eigen specialisme, maar er wordt vanaf het begin intensief samengewerkt. De creatieve en technische ontwikkeling van een special effect of een digitale omgeving wordt in een aantal stappen door het team samen ontwikkeld en geprévisualiseerd. Zo worden bijvoorbeeld mise-en-scène, vormgeving, camerastandpunten, découpage en sound design geleidelijk opgebouwd aan de hand van een aantal experimenten, repetities, besprekingen, voorlopige beeld- en geluidmontages en dergelijke. Daarbij wordt ook het spel van de acteurs voorbereid en gerepeteerd.

Ter afronding van deze oefening schrijven studenten een individueel evaluatieverslag (zie Verslagen KDO’s 1 & 2 en KFO’s 1 & 2).

Productioneel

  • 10 dagen idee-ontwikkeling en previsualisatie
  • 4 dagen beeldmontage
  • 1 halve dag voorbereiding evaluaties (samenvoegen beeld en geluid, prepareren vertoning Projectiezaal en oplevering DVD-master t.b.v. evaluaties)

leerdoel(en)
Na afloop van deze oefening is de student in staat om een korte fictiefilm te monteren waarin live action-beelden en CGI met elkaar zijn gecombineerd. Daartoe dient de student het opgenomen beeld- en geluidmateriaal met behulp van de sync-klap te synchroniseren. Binnen het montagesysteem dient de student het materiaal zodanig te ordenen (naamgeving en opslag in mappenstructuur) dat een vlotte manier van werken is gewaarborgd, ook als de Montagestudent onverhoopt zou wegvallen. De student is in staat tijdens de brainstormsessies creatieve input te geven op de ideeën die groepsgewijs ontstaan. Tijdens de montage is de editor in staat om in samenspraak met de regisseur en de producent montagebeslissingen te nemen over het verloop van de vertelling, maar ook over tempo en ritme van de film en over de stijl waarin het verhaal wordt verteld. In beide stadia van het proces stelt de student zich als een gelijkwaardige gesprekspartner op. De student is in staat om feedback en kritiek van medestudenten en coaches tot zich te nemen en te verwerken in nieuwe montageversies van de film. De student is in staat de film binnen de hem of haar ter beschikking gestelde tijd af te monteren op een lengte die valt binnen het gestelde tijdslot. De student is in staat om de benodigde beeld- en geluidsbestanden op vlekkeloze wijze over te dragen aan de student Sound Design, in de vorm en het formaat dat daarvoor nodig is. Ten slotte is de student in staat om de definitieve beeldversie en de definitieve audiomix te verwerken tot een vertoningskopie van de film ten behoeve van evaluaties en archivering.

competenties
1,2,3,4,5,6,9,10,11

onderwijsvorm
gemeenschappelijke praktijkoefening

contacttijd
12 uur

docenten
René van Uffelen en diverse vakklascoaches

toets
De docent beoordeelt de actieve participatie van de student, waarbij speciaal wordt gelet op getoonde creativiteit, beheersing van het ambacht, communicatief vermogen, flexibiliteit en planmatig en doelgericht werken.

studiebelasting
2 EC (56 uur)

Delen