geestelijke bagage - 3 EC

onderzoeken en reflecteren op relevante literatuur over mens en maatschappij

voor wie
Studenten 2e, 3e en 4e jaar Scenario

algemene typering inhoud
‘Hoe meer je leest, des te kleiner wordt de kans dat je jezelf met je pen of tekstverwerker belachelijk maakt.' - Stephen King.
Vraag aan Werner Herzog: You've started teaching young filmmakers. If there are just a few words you could give to a student as to what matters most to succesfully making a good film, what would you say?
I think self-reliance. Roll up your sleeves, work as a bouncer in a sexclub or warden in a lunatic asylum half a year, earn ten,twenty thousand dollars and you can make a feature film today. There's no excuse anymore. And then, of course, read, read, read, read, read, read, read, ... If you don't read, you'll never make a great film!

In de loop van drie jaar, beginnend in het tweede jaar, leest de student een aantal invloedrijke werken van auteurs die in de afgelopen honderd jaar het denken over mens en maatschappij diepgaand hebben beïnvloed. Van deze werken schrijft de student een verslag, dat besproken zal worden in een gesprek met de docent.

leerdoel
Na afloop van dit onderdeel kan de student gefundeerd reflecteren op mens en maatschappij aan de hand van een drietal invloedrijke publicaties:

literatuur

  1. Carl Gustav Jung – Herinneringen dromen gedachten*
  2. Giuseppe Pontiggia – Gewone mensen
  3. Sigmund Freud – Ziektegeschiedenissen

* Boekverslagen in de 1e week van het studiejaar inleveren

Competenties
2, 8, 10

onderwijsvorm
zelfstudie en zelfwerkzaamheid

contacttijd
geen

docent
Hans Heesen

toetsvorm 

  •   reflectief (boek)verslag van 800-1000 woorden over elke titel
  •   een mondeling beoordelingsgesprek op basis van de verslagen

beoordeling

  • een voldoende resultaat voor de drie verslagen (O/V beoordeling);
  •  een voldoende resultaat voor het gesprek (O/V beoordeling).

studiebelasting
3 EC (84 uur)

Delen