locatie fictie oefening (LFO)

realiseer op basis van een vast, gekozen scenario een korte fictiefilm op locatie

voor wie
Studenten Cinematography, IMVFX, Montage, Productie, Production Design, Regie Fictie, Scenario en Sound Design.

algemene typering en inhoud
Het uitgangspunt is een door een duo scenariostudenten geschreven scenario. Nieuw is dat er grotendeels op locatie wordt gedraaid en dat de oefening een wat langere doorlooptijd heeft: het project heeft zijn aftrap al aan het begin van het studiejaar als de scenariostudenten aan het scenario beginnen. Vlak na Kerst worden de scenario's over de teams verdeeld. Daarna start het gemeenschappelijke deel van deze oefening: elk team maakt zich het verhaal eigen, kiest een passende werkwijze en realiseert in samenwerking de opdracht.

verhaalontwikkeling

kort productioneel

[LINK DELETED]

gemeenschappelijke leerdoelen

Na afloop van deze oefening heeft de student:

  • een positieve bijdrage geleverd aan het samenwerkingsproces
  • vanuit zijn/haar specialisme ervaring opgedaan in het realiseren van een kort fictieverhaal op basis van een eigen scenario (van de scenariostudenten), en grotendeels gedraaid op locatie
  • bewust stilgestaan bij het eigen functioneren en kan hij/zij de belangrijkste leerervaringen en reflecties daarop verwoorden; (het bijhouden van een persoonlijk logboek vormt daarbij de basis)
  • kan de student constructief omgaan met feedback / kritiek van collega-studenten en begeleiders

specifieke leerdoelen Scenario
Na afloop van deze oefening:

  • heeft de student meer inzicht verkregen in de vertellende kracht van beeld en geluid;
  • kan de student met en zonder dialoog een passend verhaal vertellen;
  • heeft de student meer professioneel en persoonlijk inzicht verkregen in het werken in duo’s;
  • heeft de student op autonome wijze, binnen deze samenwerking, een verhaal ontwikkeld van idee tot eindversie;
  • is de student in staat om in de overdrachtsperiode met regisseur en producent, het script waar nodig aan te passen om aan te laten sluiten bij de regie- en productievisie

competenties
1, 2, 3, 4, 5, 6, 9, 10, 11

onderwijsvorm
in duo's schrijven + gemeenschappelijke praktijkoefening

docenten/coaches
Mathijs Bockting en Eva Zanen

toets

  • het gemaakte werk (twee scripts)
  • individueel leer/reflectieverslag

beoordeling
De student krijgt de 9 studiepunten toegekend als:

  • actieve participatie in werkcolleges en de gemeenschappelijke praktijkoefening
  • het gemaakt werk is met een voldoende beoordeeld
  • het leer/reflectieverslag is met een voldoende beoordeeld

het gemaakte werk:

  • voldoet aan de afgesproken vormvereisten en de gestelde uitgangspunten en voorwaarden
  • getuigt van voldoende creërend vermogen (precieze indicatoren in studiehandleiding)
  • getuigt van voldoende ambachtelijk vermogen (idem)

het leer/reflectieverslag:

  • getuigt van voldoende lerend vermogen (precieze indicatoren in studiehandleiding)
  • getuigt van voldoende sociaal vermogen (idem)

Studiebelasting
9 EC (252 uur)

Delen