theorie in techniek - 4 EC

een professioneel niveau in techniek

algemene typering en inhoud
In dit lesblok worden technische onderdelen van het geluidsvak behandeld die voor het derde en vierde jaar van de Filmacademie en voor de beroepspraktijk gebruikelijk zijn: tijdcode, zendermicrofoons, surround opname en afluister mogelijkheden, diepgaande digitale techniek en dubbel m/s. Het lesblok wordt afgesloten met een schriftelijk tentamen over de behandelde stof.

Tijdcode en sync
De verschillende frame rates, technische uitvoering, user bits, datum user bits, chasing, instant sync, pre-roll, door de ‘00.00.00.00’, het omzetten van frame rates, pull-up en pull-down, tijdcode als geluidsspoor, het signaalniveau van tijdcode, VITC, tijdcode in: Film, Video, digitale werkstations en moderne locatie-recorders komen aan de orde.

Zendertechniek en praktijk
De studenten hebben zich voorbereid door het lezen van het vooraf aangeboden materiaal. Aandacht wordt besteed aan: elektromagnetische golven, amplitude modulatie, frequentie modulatie, het spectrum voor zenders, de frequentiezwaai, het dynamisch bereik, limiting, opsteekmicrofoons, de plaatsing van de opsteekmicrofoon, windgevoeligheid, het onzichtbaar gebruik van de microfoon en zender, ‘andere’ microfoons op de zender, lijnsignaal op de zender, fase van zender en hengelmic, etc. Er wordt ingegaan op inhoudelijke en vormgevende aspecten aan de hand van voorbeelden uit de beroepspraktijk.

Afluisteren in stereo en surround
Na de bespreking van een huiswerkopdracht in de ochtend, volgt de presentatie van de theorie. De verschillende mogelijkheden worden bestudeerd, met nadruk op de technische specificaties en de vertaling naar een alternatief uitbrengformaat. Studenten bepalen de equivalente luidheid (volgens EBU R128) van een commercial en een korte fictie film.

Digitale techniek
Na het bespreken van een huiswerkopdracht volgen presentatie van de theorie en discussie. Aandachtspunten zijn Interfacing, Synchronisatie, SCMS, Oversampling, DSD, overdenkingen over geluidskwaliteit, etc.

Levels en meters
Na het bespreken van een huiswerkopdracht in de ochtend, volgt aansluitend de presentatie van de theorie. De afgesproken levels in de bioscoop worden bekeken, evenals de afregeling van de geluidsstudio, de dynamiek tijdens geluidsopname, levels en omroepeisen bij televisiemateriaal, levels in het digitale domein, de vertaling van analoog naar digitaal, de vertaling van digitaal naar analoog, etc.

Dubbel m/s, A-formaat, B-formaat, Williams
Grondige bestudering van de theorie achter de verschillende surround geluidsopname mogelijkheden aan de hand van verschillende artikelen, o.a. van microfoonfabrikant Schoeps. We maken en beluisteren verschillende luistervoorbeelden.

literatuur

leerdoelen

De Sound Design student kan: 

  1. adequaat omgaan met tijdcode voor de op de academie en in de beroepspraktijk gangbare geluids- en film/video-apparatuur
  2. op basis van de theoretische en praktische kennis de zendermicrofoons zodanig inzetten dat in de filmpraktijk technisch geen problemen ontstaan en inhoudelijke en vormgevende onderbouwing plaatsvindt tijdens geluidsopname, geluidsmontage en mixage
  3. afluisternormen voor bioscoop, DVD en TV (b.v. Dolby Digital, Dolby Stereo, DTS, SDDS, Dolby Surround, Pro-Logic en ‘gewoon’ stereo en mono) herkennen, beschrijven en adequaat inzetten
  4. door herhaling én verdieping van de opgedane kennis over digitale techniek de praktische inzetbaarheid van deze kennis vergroten
  5. alle ins en outs van geluidsniveaus zoals deze zich in de praktijk zullen aandienen tijdens geluidsopname, geluidsmontage en mixage herkennen en benoemen
  6. de mogelijkheden inschatten van dubbel m/s tijdens het opnemen van het synchrone directe geluid in documentaire en fictiefilm en het gebruik daarvan in de geluidsmontage en mixage 

competenties
4, 5, 9 

onderwijsvorm
werkcollege, zelfstudie en praktijkoefening 

contacttijd
31 uur 

docenten
Bert Kraaijpoel, Jillis molenaar, Ben Zijlstra, Michel Schöpping en gastdocent

toets 

  • huiswerkopdrachten
  • actieve participatie
  • schriftelijk tentamen met open vragen over: geluidsopname in surround, geluidsmontage en mixage in surround, tijdcode, zenders, afluisteren in stereo en surround, digitale techniek, levels & meters en dubbel m/s. 

beoordeling
[V / O] beoordeling voor de actieve participatie, huiswerkopdrachten, tijdcode test tijdens ‘uitwisseling materiaal’,

[Summatieve beoordeling] voldoende (minimaal 5,5) voor het schriftelijk tentamen

studiebelasting
4 EC  (112 uur)

Delen