eigen traject
in samenwerking met andere studenten komt de student tot een scenario voor een korte, VFX-rijke film, of een serie van 6 x 10 minuten, en/of gaat een internationale samenwerking aan.

algemene typering en inhoud
Naast de klassieke samenwerking met Regie en Productie om tot een scenario van een film te komen, wordt er in de praktijk ook steeds meer ontwikkeld en geschreven in schrijfteams en in samenwerking met andere disciplines. Binnen deze module zijn meerdere trajecten mogelijk:
•    het x-project: in het derde jaar worden meerdere VFX-rijke kortfilms ontwikkeld in een team van scenarist, regisseur, producent, PD’er en VFX&IM’er. Eén van deze scenario’s zal in het vierde jaar gerealiseerd worden;
•    het ontwikkelen van een webserie: alleen of met meerdere schrijvers (eventueel aangevuld met een student productie) een webserie van 6 x 10 minuten ontwikkelen;
•    op internationaal niveau werken aan een korte film, bijvoorbeeld samen met studenten van Cinematography en VFX&IM deelnemen aan de uitwisseling met China en/of deelnemen aan een korte workshop in Brussel. (NB: dit jaar is het internationale traject niet mogelijk vanwege Covid19)

x-project / serie

algemene typering en inhoud
x-project: een team van scenarist, producenten, VFX-studenten, PD-student wordt aan het eind van het tweede jaar ingedeeld. Dit team inventariseert en bedenkt ideeën, en gaat na de zomer met drie ideeën verder. Er is regelmatige interactie met de VFX-klas. Halverwege het jaar wordt één idee uitgekozen, en dit zal tot een draaibaar script uitgewerkt worden. Dan zal er ook een regiestudent aan het team toegevoegd worden. Het scenario wordt in het vierde jaar gerealiseerd als eindexamenfilm.
webserie: De student werkt in het derde jaar tot aan april aan een seriebijbel, alleen of in teamverband met andere schrijvers. Hij werkt een idee uit tot 6 of 8 afleveringen, van 10 tot 25 minuten. De serie kan gebruik worden voor  de showcase van het derde jaar, en in ieder geval voor de start van het eindexamentraject gedeeld worden met de rest van de lichting. 
leerdoelen
•    een eigen idee in samenwerking met andere schrijvers uitwerken tot definitief scenario
•    samenwerkingen aangaan buiten de traditionele RPS-driehoek
•    een beeld krijgen van het ontwikkel- en schrijfproces van een serie

competenties
1. Creërend vermogen
2. Onderzoekend vermogen
3. Ambachtelijk vermogen
4. Samenwerkend vermogen
5. Vermogen tot groei en vernieuwing
7. Communicatief vermogen

onderwijsvorm
werken in teamverband, zelfwerkzaamheid, coachingsessies

docenten
Rob Arends, Janneke van Heesch, Kasper Oerlemans, Anita Smit

toets
eindversie seriebijbel en/of scenario

beoordeling
•    actieve participatie in de samenwerking vooraf is een vereiste voor beoordeling van de eindversie van de seriebijbel en/of het scenario
•    een voldoende voor de eindversie van de seriebijbel of het scenario (O/V beoordeling)

studiebelasting
14 EC (392 uur)

Delen