hoe kun je de vertellende elementen in een beeld bewust gebruiken; maak een foto geïnspireerd door de schilder Edward Hopper

voor wie 
studenten cinematography en production design.  

algemene typering en inhoud 
In het eerste jaar hebben de studenten al op diverse manieren kennisgemaakt met de belangrijkste bepalende elementen in het (fotografische) beeld, zoals compositie, vorm, structuur, perspectief, licht, kleur. 
In dit vervolg onderzoeken de studenten verder hoe deze elementen precies werken (en hoe ze op elkaar (in)werken). Daarna onderzoeken ze het werk van Edward Hopper en maken ze één van zijn werken na door bewust op dezelfde manier de vertellende elementen te gebruiken. Ze maken daartoe een fotografische opname op kleurennegatief.  

leerdoelen 
studenten cinematography 
Na dit programma onderdeel: 

  • kan de student cinematography zelfstandig omgaan met de (op de academie aanwezige) analoge Mamiya 645. 
  • kent de student cinematography de meest voorkomende systemen om kleur fotografisch vast te leggen en het effect daarvan op de vertellende elementen 
  • heeft de student cinematography zijn beeld van de werking en de mogelijkheden van de verschillende vertellende elementen door middel van research en experiment verdiept 
  • kan de student cinematography de bepalende elementen van een gegeven stijl doorgronden en deze herkenbaar namaken 
  • kan de student licht reproduceren op basis van een schilderij 

studenten production design 
Na dit programmaonderdeel: 

  • heeft de student production design een beeld van de werking van kleur bij het gebruik van film (fotografisch) en het effect daarvan op de vertellende elementen 
  • heeft de student production design zijn beeld van de werking en de mogelijkheden van de verschillende vertellende elementen door middel van research en experiment verdiept 
  • kan de student production design de bepalende elementen van een gegeven stijl doorgronden en deze herkenbaar namaken, d.w.z.: 
  • kan de student production design de beoogde stijl passend vormgeven d.m.v. rekwisiteren (props), kleding ontwerpen/verzorgen (kostuum), setdressen, eventueel vervaardigen klein decor, ed. 
  • beheerst de student production design de diverse (technische) aspecten van het vak, zoals omgaan met gereedschap en het herkennen en gebruiken van diverse materialen 

competenties  
1. Creërend vermogen
2. Onderzoekend vermogen
3. Ambachtelijk vermogen
4. Samenwerkend vermogen
5. Vermogen tot groei en vernieuwing
6. Organiserend en ondernemend vermogen
7. Communicatief vermogen  

onderwijsvorm 
hoorcollege en werkcollege  

contacttijd 
14 uur  

docenten 
Mies Rogmans, Jan Derk van den Berg, Siebert Dulling, Raymond Grégoire en Anne Winterink.  

toetsvorm 
een schriftelijk verslag van de oefening  

beoordeling  
voldoende voor het verslag  

studiebelasting 
Cin: 2 EC (56 uur) 
PD:  4 EC (112 uur)

Delen