samen met studenten Regie Fictie monteren van een scène met een conflict

Algemene typering en inhoud
Wat is een conflict?
Een dispuut, onenigheid of ruzie is in film niet meteen een conflict. Waarom? Omdat niet elk gevecht, dispuut of ruzie zondermeer tot iets leidt. Ze zullen dan slechts een losstaand incident vormen. Zonder dramaturgische elementen verworden ze namelijk niet tot een waar dramatisch/verhalend moment.  

Om het conflict als dramaturgisch instrument te gebruiken, hebben we vier primaire drama-tools nodig: 
1.De hoofdpersoon. 2. Het doel van de hoofdpersoon (protagonist). 3. Iets wat er op het spel staat. En 4. De antagonist. 

Iemand (de protagonist) wil iets bereiken (het doel), maar dit wordt onmogelijk gemaakt omdat iemand of iets (de antagonist) hem/haar hiervan weerhoudt. 
In conflict bestaat GEEN compromis. Om een conflict te kunnen laten escaleren moeten de personages buiten hun comfort zone treden. De relatie tussen personages zal hierdoor voor altijd anders worden en dus zullen de personages zo ook ontwikkelen.

De studenten Regie Fictie hebben vanuit bovenstaande zelf een scène geschreven en met acteurs opgenomen waarin een conflict tussen twee personages bij zowel de protagonist als de antagonist niet leidt tot een compromis. Deze scènes worden door de editors i.s.m. de regisseurs gemonteerd. 

Leerdoelen
De student kan na de oefening:
•    Een losstaand incident onderscheiden van een dramatisch conflict.
•    Structuur en dynamiek aanbrengen in een conflict scène. 
•    Complexiteit aanbrengen in de dialoog door middel van montage.
•    Een scène laten escaleren en de-escaleren.
•    Het ritme en de timing van een conflictscène beheersen.

Competenties
1. Creërend vermogen
3. Ambachtelijk vermogen
4. Samenwerkend vermogen
7. Communicatief vermogen

Onderwijsvorm 
Praktijkoefening

Docent
Gastdocent Regie Fictie

Toets
Opdracht en evaluatie.

Beoordeling
•    Participatie
•    Voldoende beoordeling van inzet en creativiteit

Studiebelasting
1 EC (28 uur)

Delen