realiseer een documentaire vertelling over een locatie in beeld en geluid (zonder interview/gesprek in beeld)

voor wie
Studenten Cinematography, Montage, Productie, Regie Documentaire en Sound Design

algemene typering en inhoud
De tweedejaars studenten verfilmen binnen twee dagen een onderwerp, waarvoor de regiestudent, in samenwerking met de productiestudent, een plan heeft geschreven. Het filmplan komt voort uit research naar een voor de regisseur interessante locatie. Hiernaast bezoeken de studenten het IDFA om inspiratie op te doen met betrekking tot de inhoud en vormgeving van de oefening.

Hoe maak je als student een documentaire vertelling over een locatie in beeld en geluid? Voor deze oefening heeft de regisseur (mede in overleg met camera-, geluid- en montagestudenten die in zijn/haar crew zitten) een filmplan geschreven. Het is een plan voor een korte documentaire (2 draaidagen) van maximaal 5 minuten. 

Probeer in de planontwikkeling ruimte te houden voor de “documentaire werkelijkheid”. Het is belangrijk de film met elkaar goed uit te denken en voor te bereiden, maar laat tijdens het draaien ook ruimte over voor onverwachte elementen die zich in beeld - en geluid kunnen aandienen. Het gaat niet om het afwerken van boodschappenlijstjes.

De regiestudent is inhoudelijk en artistiek verantwoordelijk voor de productie tot en met de afwerking daarvan. Iedere student doet vanuit zijn eigen vakdiscipline ervaring op in een documentaire situatie. De coaches leren de studenten wat de verantwoordelijkheden zijn van de diverse crewleden, hoe de diverse departementen optimaal met elkaar kunnen communiceren e.d.. Nadat de beeldmontage en geluidsnabewerking zijn afgerond vinden de vakklas- en crewevaluaties plaats.

voorwaarden en faciliteiten
- film duurt 4 á 5 minuten
- 2 dagen opname,
- 5 dagen beeldmontage,
- 1 overdrachtsdag,
- 3 dagen geluidmontage
- 1 dag eindmixage

postproductie

organisatie en coördinatie
Iris Hogendijk en Karin van den Heuvel. Zij zijn het eerste aanspreekpunt voor informatie over de oefening als geheel en voor zaken die (de organisatie van) de oefening beïnvloeden.

begeleiding / coaching
De coaches opereren als een coachteam. Alle coaches coachen de studenten op alle aspecten:
•    Inhoud
•    Werkproces / aanpak
•    Samenwerking en communicatie
•    Leerproces
•    Vaktechnische zaken

gemeenschappelijke leerdoel(en)
Na afloop van deze oefening kan de student:
Samenwerken:
- het specifieke aan het werken in een documentaire filmcrew verwoorden
  (taken, verantwoordelijkheden en de eigen rol daarin)
- aangeven hoe je een goede samenwerking kunt bevorderen
Communicatie:
- zijn ideeën, handelen en inbreng helder verwoorden en verantwoorden
- op constructieve wijze feedback geven en ontvangen
Leren en ontwikkelen:
- zijn sterke en minder sterke punten benoemen en daaruit persoonlijke leerdoelen formuleren

competenties
1. Creërend vermogen
2. Onderzoekend vermogen
3. Ambachtelijk vermogen
4. Samenwerkend vermogen
5. Vermogen tot groei en vernieuwing
6. Organiserend en ondernemend vermogen
7. Communicatief vermogen

toets(vorm)
leerverslag

beoordeling
De student krijgt de studiepunten toegekend als:
- de leerdoelen in voldoende mate zijn behaald (V/O)
- een voldoende beoordeling van het leerverslag (V/O)

studiebelasting
7 EC (196 uur)

Delen