beelddramaturgie & decoupage, RS-dagen (met RF en RD)

algemene typering en inhoud 
In een aantal korte samenwerkingsoefeningen en workshops met de studenten Regie (zie hieronder) wordt gestimuleerd om over films en scenario’s te praten op een professioneel niveau. Waar gaat het over, wat is de kern van het verhaal, waar ligt de noodzaak? De lessen staan niet in dienst van de gezamenlijke oefeningen.

leerdoelen
•    in staat zijn een gesprek te voeren met regiestudenten over dramaturgie, stijl, onderzoek en decoupage

competenties
1. Creërend vermogen
2. Onderzoekend vermogen
3. Ambachtelijk vermogen
4. Samenwerkend vermogen
5. Vermogen tot groei en vernieuwing

onderwijsvorm
zelfwerkzaamheid, werken in teamverband, werkcolleges

docenten
diverse, zie hieronder per module

toets

beoordeling
•    100% aanwezigheid en actieve participatie (voorwaarde)
•    voldoende voor de opdrachten (O/V beoordeling)

studiebelasting
1 EC (28 uur)

1.    Beelddramaturgie en decoupage
Over de vertaalslag van dramaturgie naar beeld. Wat is het centrale conflict van het personage en wat voor visuele middelen kun je gebruiken om het conflict te versterken of te gebruiken in een scenario? Hoe zet je mise-en-scène in en wat zijn de kernelementen van mise-en-scène? Hoe kun je als scenarist sturen dat wat je op papier zet daadwerkelijk visueel geïnterpreteerd wordt zoals je het geschreven hebt?

algemene typering en inhoud
Aan de hand van scène-analyse (zowel gerealiseerd als van tekst) onderzoeken we de visuele vertelkracht van dramaturgie. De student schrijft een scène met een volledige ontwikkeling waar beelddramaturgie toegepast wordt om de lezer visueel te engageren. 

Na de workshop kan de student:
•    dramaturgie toepassen op de visuele aspecten van een scène,
•    onderscheid maken tussen passieve production design / props / kostuums en actieve dramaturgische production design / props / kostuums,
•    mise-en-scène, kaders en decoupage toepassen tijdens het schrijfproces,
•    gelaagdheid en textuur aanbrengen in scènes,
•    onderscheid maken tussen een open en een gesloten conflict. 
Tijdens deze workshop wordt er ook huiswerk meegegeven, dus dit betekent dat de student ook na schooltijd in staat is om aan een scène te werken. 

docenten
Danyael Sugawara

2.    RS-dagen (met RF en RD)
Deze dagen staan in het teken van research en verhaalontwikkeling.

algemene typering en inhoud
Het programma is een opmaat naar de derdejaars film waarmee direct na de zomer wordt gestart. Wat is een goed idee? Waarom is het ene idee beter dan het andere? Hoe werk je een idee uit zodat het een filmidee wordt? En ook: hoe wordt een idee door bv producenten, fondsen en omroepen gelezen en beoordeeld? Deze kwesties vormen de hoofdmoot van dit programma.  

docenten
Astrid Bussink, Mart Dominicus, Rob Arends

Delen