ambacht en samenwerken
Door de Coronacrisis is dit jaar een bijzonder jaar met een wat aangepast programma. Dit programma is bovendien onder voorbehoud.
algemene typering
programma
1. gemeenschappelijke basistheorie:
- film in context jaar 2 7 EC
onderzoeken van de betekenis en de werking van filmgenres, evenals verstevigen en verbreden van het referentiekader (filmlijst)
2. gemeenschappelijke praktijkoefeningen:
- praktische voorbereiding op de eerste gemeenschappelijke oefeningen 1 EC
script-continuïteit, scriptanalyse en beelddramaturgie - samenwerken met regie 2 EC
beelddramaturgie & decoupage, RS-dagen (met RF en RD) - locatie fictie oefening (LFO) 13 EC
in duo's meerdere scenario's schrijven voor de LFO - speeltuin VR & animatie 1 EC
proeven aan het schrijven voor VR en/of animatie
3. vakspecifieke praktijk / theorie:
- werken met willem 1 EC
hoe fungeert de scenarioschrijver in het werkveld? - de actualiteit 2 EC
onderzoeken van de actualiteiten in de ‘buitenwereld’ als inspiratiebron voor interessante verhalen - dramaturgie III 1 EC
analyseren en werken met de acht verhaalstappen van Paul Ruven - dramaturgie IV 1 EC
analyseren en werken met de zestien verhaalstappen van Keith Cunningham - dramaturgie V 1 EC
analyseren van speelfilms vanuit de theorie van Joseph Campbell - schrijftraining 1 EC
oefenen van deelvaardigheden van het scenarioschrijven - writers room 1 EC
samenwerken in een schrijfteam - themareeks masterclasses 2 EC
film & filosofie: een zesdelige collegereeks over identiteit - researchopdracht: serie ontwikkelen 5 EC
door middel van research in teamverband een idee voor een dramaserie ontwikkelen - geestelijke bagage 3 EC
onderzoeken en reflecteren op relevante literatuur over mens en menselijkheid
4. excursies / festivals:
- international filmfestival rotterdam 1 EC
bezoek aan festivals en analyseren van enkele films uit de festivalprogramma's
5. individuele opdrachten / vrije punten:
- researchopdracht: aan de bak 4 EC
op onbekend terrein verhalen vinden d.m.v. veldresearch - take 1 2 EC
realiseren van een aantal korte films die bestaan uit één shot - prozabewerking 8 EC
schrijven van een scenario op basis van een prozaverhaal - egodocument 1 EC
een gefilmd zelfportret maken over de eigen stem van de schrijver
6. persoonlijke en artistieke ontwikkeling:
- evaluatie tweede jaar 1 EC
schrijven van een zelfevaluatieverslag over het tweede jaar en drie ideeën voor het derdejaars speelfilmscenario - afstudeerplan 1 EC
een grove opzet van hoe de student het 3e en 4e jaar wil doorlopen en hoe zij/hij wil afstuderen