worldize en geluidsmanipulatie

de heropname en 'vervorming' van geluid speelt een inhoudelijke rol

algemene typering en inhoud
bestaand geluid door middel van opnieuw opnemen, digitaal bewerken, manipuleren en aanpassen een nieuwe, alternatieve inhoudelijke functie laten veroveren.

De geluidsstudent ontwikkelt zijn/haar kennis over worldize en geluidsmanipulatie door een aantal korte geanimeerde/film fragmenten te voorzien van een sounddesign. Door heropname, digitale bewerking en manipulatie krijgen de door de student opgenomen alledaagse geluidselementen inhoudelijk een nieuwe functie. De student maakt door synchrese, montage en mixage een overtuigend en inhoudelijk sterk geluidsbeeld.

literatuur 

  • scriptie Worldize Thijs van der Vliet
  • handleiding plug-ins

leerdoelen
De Sound Design student kan:

 

1.    op basis van de analyse van zowel beeld- als geluidsmateriaal meerdere concepten bedenken voor de uitvoering van de opdracht
2.    met het opnieuw opnemen van akoestisch weergegeven geluid de luisteraar herpositioneren
3.    technische en inhoudelijke vaardigheid in Protools, Soundminer en Radium vergroten
4.    plug-ins selecteren en gebruiken die geschikt zijn om een nieuwe inhoudelijke werking te geven aan bestaand geluid
5.    de inhoudelijke relatie en creatieve ruimte tussen beeld en geluid in film onderzoeken
6.    persoonlijke ervaringen toetsen aan collectieve ervaringen tijdens de gezamenlijke evaluatie sessie

competenties
1. Creƫrend vermogen
2. Onderzoekend vermogen
3. Ambachtelijk vermogen
4. Samenwerkend vermogen
5. Vermogen tot groei en vernieuwing
7. Communicatief vermogen

onderwijsvorm
werkcollege, zelfstudie en praktijkoefening aan de hand van opdrachten

contacttijd
24 uur

docent
Giel van Geloven en Jillis Molenaar

 

Delen