werkwijze sound design derdejaars films

Vooraf maakt de student sound design in overleg met de student regie en de componist, en met zicht op ontwikkelingen bij de andere departementen, een geluidsconcept met daarin aandacht voor de dramatische ontwikkeling in het scenario, de hoofdpersonen, het gehoorpunt, de muziek en de muzikale structuur en alle andere aspecten zoals al bekend uit het eerste en tweede jaar. Het geluidsconcept spreekt de student vóór het reserveren van de benodigde apparatuur door met de studieleider of docent geluid, in aanwezigheid van de componist en de student regie. De draai-evaluatie gaat in op de samenwerkingsaspecten tijdens het draaien. Tijdens de geluidsmontage en mixage wordt op elke woensdag een coachingsafspraak gemaakt waarbij zoveel mogelijk begeleiders aanwezig zijn. Alle mixen (5.1 bioscoop, 5.1 DVD, LtRt bioscoop, LtRt DVD en TV mix) worden gecontroleerd door de instructeur begeleider (Teddy Boddy) alvorens ze worden afgeleverd. De derdejaars postproductie evaluatie gaat in op de samenwerkingsaspecten tijdens de postproductie en de inhoudelijke keuzes die in de verschillende stadia gemaakt zijn. De geluidsstudent schrijft een verslag van maximaal twee A4 per film over de bevindingen tijdens deze oefening voor wat betreft voorbereiding, samenwerking, draaiperiode, ondervonden problemen, geluidsassistentie, geluidsmontage, mixage, communicatie, het inhoudelijk gebruik van geluid, de verwachtingen vooraf en het uiteindelijke resultaat. De oefening wordt afgesloten met een derdejaars externe evaluatie in de projectiezaal, in aanwezigheid van de examencommissie en vertegenwoordigers uit de beroepspraktijk. De postproductie evaluatie van de derdejaars oefeningen vormt de opmaat voor het eindexamenjaar.

Kijk voor uitgebreide algemene informatie over deze oefening bij de randvoorwaarden derdejaars oefening.

Geluidsconcept & crewoverleg
De student maakt in overleg met de scenarist en regisseur een geluidsconcept met cinematografische uitgangspunten en toepasselijke geluidsmechanismen, dat aansluit bij de inhoud en de vorm van de beoogde film. Dit geluidsconcept wordt gecommuniceerd en gepresenteerd met behulp van auralisaties. Geluidsconcept en auralisaties vormen het uitgangspunt tijdens geluidsopname en geluidsmontage en mixage. Het geluidsconcept wordt minimaal één week voor de draaiperiode doorgesproken met de studieleider sound design in aanwezigheid van de regisseur en de componist.

Geluidsopname & assistentie
Geluidsopnamen ten behoeve van auralisaties, synchrone - én niet synchrone opnamen met een toepasselijke microfoontechniek, indien mogelijk en waar toepasselijk in surround. De studenten doen ervaring op als assistent binnen derde- of vierdejaars Filmacademie producties of de beroepspraktijk, op de set en/of tijdens de postproductie. De derdejaarsstudent legt en onderhoudt contact met collega studenten in het derde- en vierde jaar en/of met geluidsmensen in de beroepspraktijk en assisteert bij het maken van een productie. Assistentie is mogelijk tijdens de geluidsopname maar ook tijdens de geluidsmontage en mixage (afhankelijk van de persoonlijke planning) maar mag de derdejaars projecten zeker niet in de weg zitten.

Geluidsmontage & mixage
Geluidsmontage & mixage voor de derdejaars oefening waarbij de inhoud van de film wordt gepresenteerd en gerepresenteerd door het sound design, herkenbaar aan keuzes in de geluidsmontage en mixage van: het synchrone geluid, toegevoegde effecten, atmosferen, muziek en de combinatie van deze elementen met de daarbij toegepaste geluidsmanipulatie en opgeleverd als 5.1 surroundmix en LtRt en TV reductie van die mix.

Postproductie evaluatie
Tijdens vier intensieve evaluatiedagen geeft elk samenwerkend team van regisseur, editor, componist en sound designer inzicht in cruciale beslissingen die tijdens de montage, geluidsmontage en mixage hebben geleid tot de uiteindelijke film. Aan de hand van verschillende tussenversies ontstaat voor iedereen zicht op het creatieve proces tijdens de postproductie. De sound design studenten hebben tijdens hun werkproces voor deze evaluatie speciale versies bewaard van belangrijke (positieve of negatieve) momenten tijdens de geluidsmontage en mixage. Het tijdens het productieproces bijgehouden persoonlijke logboek vormt de basis voor de presentatie tijdens de evaluatie.

Eindevaluatie docu/fictie en verslag
Tijdens twee evaluatiedagen in de projectiezaal geven externe deskundigen professioneel hun mening over de inhoud van de derdejaars films. De derdejaars studenten worden via een onafhankelijke gespreksleider actief in het gesprek betrokken. De geluidsstudent schrijft een verslag van maximaal twee A4 per film over de ervaringen tijdens deze oefening voor wat betreft voorbereiding, samenwerking, draaiperiode, ondervonden problemen, geluidsassistentie, geluidsmontage, mixage, communicatie, het inhoudelijk gebruik van geluid, de verwachtingen vooraf, het uiteindelijke resultaat en de kernpunten tijdens de evaluaties. De student geeft via het invullen van de beoordelings-competentiematrix aan op welk niveau aan de competenties wordt voldaan.

Delen